een pakkende inleiding schrijven

Een pakkende inleiding schrijven: zo doe je het

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Opvallen en je lezers in het verhaal trekken. Waar ik in mijn vorige blog nog schreef over het schrijven van een pakkende titel, is nu de inleiding aan de beurt. Als de eerste paar regels van een tekst de lezer niet boeien, is de kans klein dat iemand doorleest. Een heldere en sterke inleiding weet dat te voorkomen. Dus een pakkende inleiding schrijven? Zo doe je het.

Een goede inleiding schrijf je niet zomaar. Net als bij een titel moet je prikkelen, waarde bieden of overtuigen om verder te lezen. Een blog schrijf je tenslotte om gelezen te worden. In deze blog krijg jij de handvatten voor het schrijven van een pakkende inleiding. Je inleiding moet onder andere:

  • het onderwerp introduceren;
  • de interesse wekken;
  • en relevantie duiden.

Klik hier voor meer uitleg over het schrijven van een pakkende titel.

‘Klaar voor de start…’

In de eerst zin moet je opvallen anders ben je al af. Zorg daarom dat daar iets controversieels, herkenbaars of grappigs staat. Daarom kun je een bijzondere stelling innemen of iets afschrikwekkends zeggen. In die eerste zin is het ook zinvol om je te verplaatsen in de lezer en een probleem dat wordt ervaren. Een andere manier is door gebruik te maken van humor. Dat kan met een woordspeling, maar ook door iets te schrijven met een knipoog. Kies een truc die past bij jouw stijl van schrijven en wissel ze ook af. Je wilt niet dat je voorspelbaar wordt.

‘Mijn spreekbeurt gaat over…’

Oké, misschien moet je niet met die zin een artikel of blog beginnen, behalve als jij een spreekbeurt schrijft voor iemand uit groep 6. Het is wel aan te raden om op een manier je onderwerp te introduceren in je inleiding. Nouja, niet aan te raden. Dat moet je doen. Als de lezer na de eerste paar regels nog niet door heeft waar het overgaat, hoef je te verwachten dat je artikel volledig gelezen gaat worden.

‘Wist je dat?’

De interesse wekken van een lezer dat wil natuurlijk iedereen. Daarom moet je iets anders doen dan anderen. Door een andere stijl te kiezen, maak je jezelf uniek. Val op door iets persoonlijks te delen, een vraag te stellen of een interessant feitje te delen.

‘Waarom jij dit nu snel moet gaan lezen!’

Het laatste element dat hoe dan ook in je inleiding moet staan, is een reden om dit artikel te maken. Duid de relevantie. Wat is er gebeurt of gaande waardoor jij er een artikel over schrijft? Maak dus duidelijk waarom het bericht gelezen moet worden. Alleen dan ga jij je lezers boeien om door te gaan.

Verzekerd zijn van een pakkende inleiding?

Ben jij op zoek naar blogger of tekstschrijver die goede titels op papier zet voor jou? Ik help jou graag met elk onderwerp. Of het nou gaat om categorieteksten voor koffiezetapparaten of een persoonlijk interview. In mijn ogen is over elk onderwerp een interessant verhaal te vertellen. Benieuwd? Neem dan verblijvend contact met mij op. Dat kan via een mailtje, mijn website of bereik mij per telefoon op 06-11569779.

Misschien is dit ook interessant voor jou:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *