Doelgroep gericht schrijven

Schrijven voor je doelgroep: hoe dat je dat?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Je weet stiekem dat het belangrijk is, maar hoe je het echt moet doen is nog een groot raadsel: schrijven voor je doelgroep. Door gericht te schrijven voor je doelgroep kun je mensen meer verleiden om te kiezen voor jouw bedrijf. In dit blog geef ik je een aantal handvaten voor het schrijven van een tekst waarmee je jouw doelgroep echt weet te pakken.

Ken je doelgroep

Het is heel verleidelijk om te gaan beginnen te schrijven zoals jij iets in je hoofd hebt. Dit is misschien niet de gedachtegang van je doelgroep. Het is voordat je begint met schrijven goed om je doelgroep in kaart te brengen. Hiervoor gebruik ik zelf altijd een persona, ook wel ijkpersoon genoemd. Je stelt je daarbij voor wie jouw doelgroep is. Kies daarvoor bijvoorbeeld een naam, leeftijd, opleiding, hun werk, interesses en karakteromschrijving. Bekijk voor inspiratie de afbeelding hieronder. Daarover zal ik je binnenkort meer uitleggen!

Doelgroep gericht schrijven

Spreek de taal van je doelgroep

Om contact te kunnen leggen met je doelgroep moet je weten welke taal zij spreekt. Houd jouw lezer meer van formeel of informeel taalgebruik? Wanneer jij een hippe of jonge doelgroep aan wilt spreken is het onlogisch om een tekst te beginnen met “Beste lezer” of “Geachte heer/mevrouw”. Let daarom ook op het opleidingsniveau van je lezer. Daarnaast is het soms verstandig niet te veel vakjargon te gebruiken. Dit kan een afschrikkend effect hebben.

Weet de wensen bij het schrijven voor je doelgroep

Bij het schrijven voor je doelgroep is het goed om te weten wat de wensen van hen zijn. Je wil hen overtuigen en zal dus moeten inspelen op wat zijn graag willen lezen. Het is belangrijk om met jouw teksten een meerwaarde te geven. Stel jezelf een vraag als: “Wat wil mijn doelgroep weten en wat kan ik hen bieden?”. Los het probleem op waar zij mee in hun maag zitten.

Maak het persoonlijk

Met jouw teksten wil je contact gaan leggen met de doelgroep. Laat daarom zien dat je geïnteresseerd bent in je lezer. Maak het contact dat je met jouw content krijgt persoonlijk. Het is voor bezoekers van jouw website makkelijker om een band te creëren met jou of je bedrijf wanneer je hen aanspreekt met “jij”. Schrijf alsof je in gesprek bent met jouw bezoeker. Zo krijgt deze het gevoel dat jij hun probleem begrijpt. Een voorbeeld: “Heb jij ook zo veel moeite met het werven van nieuwe klanten?”.

Hulp nodig bij het voor schrijven voor je doelgroep?

Heb jij hulp nodig bij teksten voor bijvoorbeeld je website of je blog? Neem dan contact op! Ik help je graag met advies of schrijf goed vindbare teksten voor jou. Stuur me een mailtje, laat een bericht achter op mijn website of WhatsApp of kies voor een vertrouwd belletje naar 06-11569779.

Misschien is dit ook interessant voor jou:

seo-google-tekstschrijver

SEO-teksten in het kort

Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan: SEO-teksten. Het is de manier om zichtbaar te zijn in Google. Om jou het concept wat duidelijker te maken, leg ik de basis aan je uit.

Leer meer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *